Tag Archive for: joulu

Päivän selkä on kai sitten tosiaan kääntynyt ja valoa kohti mennään taas. Tänään paisteli aurinko, ja kauppareissulle piti etsiä syystakki kaapista, kun talvitakki on ollut kävellessä turhan kuuma. Lämpöasteita oli viisi ja vähän päälle ja maa musta ja märkä.
Onneksi jouluvalot on keksitty.

Olen ehkä kummallinen, mutta nautin joulunalusajasta ja siitä, kun tulee aikaisin pimeä ja saa sytyttää kaikki jouluiset valot ja kynttilät ja vain olla kotona. Tänä vuonna elämäntilannekin on ollut sellainen, että olen ehtinyt vastaanottaa joulua rauhassa ja hiljaisuudessa.

Vain ikkunat puuttuu!

Mian kanssa rakennettiin piparkakkutalo. Ohjeet jäi kertakäyttökamaksi, sillä huomattiin vasta kasausvaiheessa, että kaavoissa ei ollut ikkunoita ja oviaukkoa ollenkaan. Meni piirtelyksi. Se olikin varsin hupaisaa, kun ovi retkottaa, nurkat falskaa, ja koko ajan sai jännittää, mikä koriste valahtaa alas tai valuu pitkin seiniä. Mutta karkit maistui hyvältä! Innostuin myös ripustelemaan valmiiseen luomukseen valosarjaa sillä seurauksella, että ukko ja akka kaatui, samoin kuuset. Oli pakko syödä pois.

Joulunalusaikaan kuuluu piparitalon rakentaminen ja koristeet.

Kaikki meni kyllä piirustusten mukaan, mutta piirustuksista vain unohtui ikkuna- ja oviaukot.

Viime vuonna en jaksanut laittaa kuusta, kun silloin oli muutto juuri alla. Nyt sitä kaipasin. Vähän tuntui olevan lähiseudun kuusissa ullanlinnanlisää, mutta Fredantorilta löysin kohtuuhintaan pienen ja soman latvakuusen ja sain siten jouluisen kuusentuoksun. Hyasinttikin aukesi sopivasti ja antaa sekaan oman lisänsä.

Kireät täydellisyyden tavoittelijat

Näin joulun aikaan on kiva kuljeskella kaupungilla, sillä ihmiset on jotenkin hyväntuulisia, toivottelee hyviä jouluja ja hymyilee ilman näkyvää syytä. On kai siellä joukossa niitä kireitäkin, jotka tuskailee täydellisen joulusuunnitelmansa kanssa, mutta onneksi en ole törmännyt heihin.

Jokaiseen sanaan on
kätketty siunaus sinulle.

Joulukortit alkaa kai olla harvinaisia, kun elämä on niin sähköistä. Tajusin myös joulun alla, että viime vuonna jäi uusi osoite ilmoittamatta, joten postilaatikko ei juuri kolahtele. Tykkään silti ”vanhan kansan” ihmisistä, joilla ei vain whatsapp laula, vaan he tarttuvat vielä kynään tai luuriin ja soittavat jouluterveisensä, kuten pari päivää sitten entinen naapuri, kunnioitettavat 93 vuotta.

Ystävän lahja

Ystävältä sain kuitenkin paketissa joulusukat ja kortin, johon hän oli kirjoittanut, että ”jokaiseen silmukkaan on kätketty siunaus sinulle”. Siinä oli rakkautta paljon.
Laitan hyvän kiertämään ja toivotan kaikille mitä parhainta joulun odotusta! Jokaiseen sanaan on kätketty siunaus sinulle.
Lue myös joulutervehdys: Mikä tekee joulun?

Ystävä sanoi vastikään, että nykyään joulussa parasta on sen odotus. Mitä kukin meistä oikeasti odottaa, onkin eri asia.

Lapsena odotin aivan rehellisesti sanottuna lahjoja: uutta nukkea, peliä, suklaata tai toppapukua. Ja että kellariin ostettaisiin korillinen limsaa ja laatikollinen punaisia jouluomenoita. Siihen aikaan Cokis-pullot jääkaapissa tai hedelmäkori pöydällä eivät olleet joka perheessä itsestäänselvyys.

Nuoruudesta muistan lähinnä yhden angstisen joulun, jota en odottanut lainkaan. Olin pari kuukautta aiemmin eronnut pitkäaikaisesta poikaystävästäni, joten matkustin jouluksi lapsuudenkotiin ja kiskaisin aatonaattona salaa sisuksiini pullollisen punaviiniä. Jouluaattona kuulin päässäni vain, kuinka Joulun kellot kajahtaa, eikä kinkku juuri maistunut.

Joulun suorittaminen

Naimisiin päästyäni alkoivat suoritusvuodet. Joulut olivat odotuksia täynnä: omia, puolison, lasten, sukulaisten, hyvä ettei naapureidenkin. Jälkikäteen surettaa. Miksi tuhlata parhaat vuodet pyrkimällä siihen, että kaikki olisi täydellistä? Mikään ei kuitenkaan ole. Paukkupakkasessa auton ovi on jäässä, kun vastasyntynyttä pitää kiikuttaa anoppilaan joulupäivällisille. Siianmäti on kaupasta loppu eikä kirjolohenmäti todellakaan käy. Joulun yllättävin lahja ei olekaan hehkeä helminauha, vaan höyrysilitysrauta. Täydellistä! 

Onneksi vuodet ovat kasvattaneet, osin kivun kautta. Joulunvietoissa on pitänyt irtautua monesta tavasta – ja ennen kaikkea monesta ihmisestä ja heidän odotuksistaan: joulusta kotimaassa, lumihangista jouluna, lapsuudenkodin joulusta, omien vanhempien läsnäolosta, jopa omista lapsista jouluaattona. Kuolemakin on vienyt läheisiä aivan joulun alla. Myös tänä vuonna. Ja vaikka en olisi aikanaan uskonut, kaikesta on selvitty. No, sen yhden kerran krapulassa, mutta muuten varsin selväpäisenä.

Kahden päivän valmistusaika

Tätä joulua vietän erityisen rauhaisin mielin. En odota, vietän vain. Olen käyttänyt jouluvalmisteluihin kokonaiset kaksi päivää. Toisena päivänä siivosin, kävin ruokakaupassa ja hain kuusen, joka nyt katselee nurkasta jouluasussa. Joulukuusi kodissamme vuonna 2015.

Marttojen ohjeen mukaan en siivoa kaappeja jouluksi, koska en siellä jouluani vietä. Myöskään seinien pesu, mattojen ja kaikkien varastossakin olevien petivaatteiden raahaaminen ulos piiskattavaksi taikka jouluruokien valmistus itsekasvatetuista parvekeporkkanoista ja -punajuurista ei kuulu jouluperinteisiini. 

Ostoksiin riittää lähikauppa. Ei tarvitse kiertää toreja, halleja ja marketteja löytääkseen kaupungin parasta graavikalaa tai ainoaa oikeaa brie de meux’ta. Kun itse graavattu vähän ylisuolattu lohi ja perusbriekin kelpaavat, aikaa ei tuhlaannu kiroilemiseen ympäri kaupunkia muiden tönittävänä ja kiukutellen, kun joulu stressaa. 

Valmistaikinastakin syntyy hyviä pipareita ja torttuja – jopa niin hyviä, että ne on jo syöty. Yllätysvieraille (tervetuloa!) tarjolla on enää taatelikakkua, mutta se onkin tosi hyvää, äidin tekemää. Olin ajatellut tehdä aaton jälkiruuaksi uudella reseptillä myös taatelijäädykettä, mutta kun flunssa viime yönä iski, taatelit jäänevät pöydälle, toivottavasti myöhempään käyttöön.

Toinen joulunvalmistelupäivä meni omille lapsille: yhden sain vihdoin Italiasta tunniksi ruudun ääreen, ja toisen kanssa lähdin kaupungille. Hän sai itse valita lahjansa, mitä sitten juhlistimme kuohuvalla, leivoksilla ja leffalla. Siitä kai joulussa on ainakin puheista päätellen kyse: yhdessäolosta ja rauhoittumisesta.

Millaista joulua etsimme?

En aina ymmärrä, mitä tai millaista joulua ihmiset etsivät, kun he laativat itselleen työlistoja joulunalusajaksi, kirjoittelevat sormet verillä yömyöhällä rakkaita jouluterveisiä ihmisille, joita heillä ei ole aikaa tavata, ja kiertävät täysiä kauppakeskuksia osoittaakseen paketeilla, miten tärkeitä läheiset heille ovat. 

Olohuoneen ikkunalla loistaa joulutähti.

Kun malttaa luopua kuun tavoittelusta, voi päästä seisomaan jatkuvaan tähtisateeseen.

Sekö on yhdessäoloa ja rauhoittumista? Ja onko siihen lupa vasta, kun on ensin uuvuttanut itsensä joululla? Kuulostaa kummalliselta. Ei siinä mitään, jos tykkää askarrella itse joulukortteja ja huovuttaa koristeita, imellyttää perunalaatikkoa ja silitellä naapurinkin pöytäliinat. Mutta sitten se kannattaa tehdä kaikessa hiljaisuudessa nautiskellen eikä huutaa koko maailmalle kiirettä ja tuskaa.

Tänä iltana on hyvä istua sohvalla tädin kutomissa villasukissa ja odotella aattoa alkavaa. Toivon vain, että jokaisella olisi lepo sydämessä ja hyvä olla niiden ihmisten kanssa, joiden seurassa jouluaan viettää. Sillä jos ei ole, kannattaa miettiä ensi joulua uusin silmin.

Itse olen huomannut, että kun malttaa luopua kuun tavoittelusta, voi päästä seisomaan jatkuvaan tähtisateeseen.

Kuvat eivät ole kopioitavissa.
©Tuija Niskanen