Tag Archive for: aamuhetki

Keskiviikko 25.3.2026

Kuuntelen Yle ykkösen aamuradiota. Yle 1 on harvoja perinteisiä radiokanavia, jossa on vielä aidon radion tunnelmaa ja jota jaksan ja haluan kuunnella. Siellä ei ole toistuvana listana soivaa musiikkia ja kahden kolmen toimittajan sisäpiirijutustelua, vaan toimituksellista radiota silloinkin, kun se koostuu pääosin musiikista. Toimittaja ei rakenna juontoja omien elämänkohellustensa varaan, vaan vie kuulijan ammattitaitoisesti mukaan joko soitettavan musiikin taustoihin tai käytävään keskusteluun, sillä Ylellä on yhä myös keskusteluohjelmia toisin kuin useimmilla kaupallisilla kanavilla.

Kerrankin aamu on hiljainen. Yläkerrasta ei kuulu raapimista tai töminää eikä alakerrasta lapsen itkua. Vain seinänaapurin kaapinovi narisee. Saan keskittyä radion rauhoittavaan ääneen, aamiaiseen ja lueskeluun. 

Kaksi ruukkunarsissia ikkunalaudalla.

Narsissit pelmahtivat kukkaan yhdessä yössä. Älkäähän nyt kuihtuko ennen pääsiäistä!

Murheet valvottavat

Takana on rauhaton yö. Murheet painavat päälle, niin että uni on katkonaista. Kun herään yöllä enkä saa enää unta, laitan YouTubesta päälle jonkin puheen, jossa on rauhoittava sanoma. En tiedä, onko se toisen ihmisen rauhoittava ääni vai lohdullinen sanoma, joka saa uinahtamaan uudelleen. Tärkeintä on, että uni tulee.

Aamiaispöydässäkin murehdin turhia. Sillä sitä murhe on, turhaa. Sen huomaan taas, kun palaan lukemaan päiväkirjaani, johon kirjoitan käsin yleensä silloin, kun elämässä on meneillään jotakin askarruttavaa, ahdistavaakin, ja johon sitten saan uskossa vastauksia. Ennen joulua kirjoittamani tekstit muistuttavat, ettei ole hätää. 

Ruukkunarsissi ja puurasia ikkunalaudalla.

 

Vanhat askelmerkit apuna

Ihmisen muisti on niin lyhyt ja valikoiva, että on pakko kirjoittaa ylös saamansa johdatuksen askelmerkit. Ne ovat merkkejä, joihin voi sitten astua, kun näkymä on hukassa ja tuntuu, että vapisee vain paikoillaan.

Napsaisen pari kuvaa narsisseista, jotka ostin eilen ikkunalaudalle. Tällä kertaa ennakoin ja valikoin mukaani sellaiset, joissa oli jo pari auennutta kukkaa. En halunnut, että käy, kuten usein jouluna, kun hankin umpinaiset hyasintit ja jännitän aattoon asti, ehtiikö kukka näyttää yhtään väriään joulunpyhien aikaan. Taisin ennakoida liikaa, sillä narsissit ovat pelmahtaneet auki yhdessä yössä ja pääsiäiseen on vielä toista viikkoa aikaa. 

Voi olla, että ne ovat jo kuivahtaneet, kun pääsiäisen ilo on suurimmillaan. 

Maanantai 30.12.2024

Aamuhetki kotona ikkunan ääressä on päivän paras hetki, kuten olen podcastissanikin kertonut. Silloin luen, rukoilen ja hiljennyn etsimään uusia oivalluksia ja vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Usein luen rinnakkain jotain puhuttelevaa hengellistä kirjaa ja Raamattua, ja oikein odotan uutta päivää, että pääsen taas paneutumaan aiheeseen. Muita kirjoja luen yleensä muulloin kuin aamuisin.

Lepoa lukemisten välillä

Viime viikkoina lukeminen on kuitenkin ollut takkuista. Ei ole tullut kohdalle mitään puhuttelevaa, ja Raamatun lukukin on ollut paljon mannalappujen varassa eli jotakuinkin summittaista. Tokihan Raamattu puhuu niinkin, mutta olen kaivannut syventymistä erityisesti johonkin tiettyyn kirjaan, jotta saisin taas uutta ymmärrystä. 

Mutta aina ei aukea. Kai me tarvitsemme väliin myös lepotaukoja, jolloin uuden oppimista olennaisempaa on panna vanhoja oppeja käytäntöön. En voi sanoa, että olisin siinäkään erityisesti kunnostautunut, joten ehkä on sitten vain ollut aika antaa niin hengen, sielun kuin ruumiinkin levätä.

Tänään kuitenkin nappasin hyllystä kirjan, joka on ollut siellä vuosikausia. Luulin lukeneeni sen, mutta jäykät kannet ja siloiset sivut kertoivat, ettei niiden sisään ollut vielä koskaan kurkistettu.

Kirja on nimeltään 31 päivän matka. Opas rukoukseen ja rakkauteen Jumalan suurten lupausten äärellä (toim. Leo Meller, Kuva ja Sana, 2004; valitettavasti saatavilla enää antikvariaateista). Kirjaan on koottu eri kirjoittajien ajatuksia rukouksesta, kristillisestä elämästä ja siitä todistamisesta.

Kirjan 31 päivän matka kansikuva.

Poikkeuksellisesti aloitin kirjan jostain puolivälin jälkeen, kun käsittelyssä oli Jumalaa kunnioittava elämänlaatu ja monille kristityillekin vaikeat aiheet: suhtautuminen omistamiseen, rahaan, materialismiin, antamiseen, yksinkertaiseen elämään sekä täydelliseen antautumiseen Jumalalle.

Maltanko luopua omastani?

Kun meitä pyydetään luopumaan omastamme, aika monelle käy kuin nuorelle miehelle, jolla oli paljon omaisuutta: hän synkistyi Jeesuksen puheista ja meni murheissaan pois (Mark. 10:22). Ja mitä Jeesus sanoikaan neuvoksi, kun mies halusi periä ikuisen elämän: ”Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua.” (Mark. 10:21)

Moni kääntyy pois siinä vaiheessa, kun pitäisi seurata kuuliaisena; toiset silloin, kun pitäisi uhrata omasta maallisesta hyvästä. On vaikea luopua jostain, mitä pitää itse ansaittuna ja omanaan. Tilanne helpottuu, kun ymmärtää, että kaikki, mitä tässäkin ajassa omistamme, on lahjaa Jumalalta.

Raamatullinen elämäntyyli on pakostakin
vastoin vallitsevia arvoja
ja niitä edustavan kulttuurin elämäntyyliä.

Osa meistä on kutsuttu työhön, joka edellyttää kaiken jättämistä taakse. On luovuttava kodista ja omaisuuksista, jopa kotimaasta. Toisen kutsu on pysyä paikallaan ja antaa kaikesta – kenties hyvinkin runsaasta, mitä on saanut– niiden hyväksi, jotka enemmän tarvitsevat ja jotka eivät vielä Jeesusta tunne.

”Raamatullinen elämäntyyli on pakostakin vastoin vallitsevia arvoja ja niitä edustavan kulttuurin elämäntyyliä.” Näkemykset todellisuudesta poikkeavat niin suuresti toisistaan. Raamatullinen elämä ei kuitenkaan ole yksinkertaisuudestaan huolimatta askeettista ja ankaran kurinalaisuuden sävyttämää, vaan vähässäkin rikasta ja anteliasta. Siihen antautuvan öljyastia ei tyhjene eivätkä jauhot lopu (1. Kun. 17:16), vaan oikeasti täyttyvät aina tarpeen mukaan. 

Sen olen saanut itsekin kokea, ja siitä tämäkin käteeni aamulla osunut kirja monin sanoin todistaa.

Kuvat eivät ole kopioitavissa.
©Tuija Niskanen