Tag Archive for: äitienpäivä

Äitienpäiväsunnuntai 11.5.2025

Tänään äitienpäivänä ei tarvinnut laittaa ruokaa, vaan sai istua valmiiseen pöytään. Lapset tuli tarvikkeiden kanssa ja valmisti tortillalounaan. Maistui hyvin. Olivat turhaan sitä mieltä, että ei nyt ole mitään erikoista, mutta ei tarvitsekaan olla. Parasta oli saada heidät pöydän ympärille. Ihan sama, vaikka oltaisiin pureskeltu näkkileipää.

Vähän kyllä jännitti, kun olin saanut ohjeistuksen, että ei tarvi huolehtia mistään, me laitetaan ruoka, ja sen jälkeen on jotain ”aktiviteetteja”. Mietiskelin pari päivää, mitä ne aktiviteetit mahtaisi olla. Olin ymmärtänyt, että kyseiset aktiviteetit alkaa tiettyyn aikaan, joten mistään kahvilassa istuskelusta tai vastaavasta ei voinut olla kyse. Niiden täytyi olla jotain järjestettyä ja ohjelmallista. 

Äitienpäivälahjaksi saadut liljat ja ruusu valkoisessa maljakossa.

Rakastan kukkia ja aivan erityisesti näitä tänään äitienpäiväksi saamiani liljoja ja ruusua.

Oikein arvattu

Pieni kiusaus olisi ollut googlailla, mitä Helsingissä tapahtuu neljän aikaan iltapäivällä, mutta maltoin mieleni ja jätin yllätykseksi. Uimakaveri veikkasi aamulla, että saattavat viedä pakohuoneeseen. Itse mietin, että vievät ”fööniin”, jossa leijutaan ilmavirrassa. Mutta kun kysäisin, voiko olla mekko päällä ja vastaus oli kyllä, tiesin ettei leijuminen hameet hulmuten kuulu ohjelmaan.

Kun ohjelmanumeroksi sitten toden totta varmistui pakohuone, lapset kertoivat, että olivat olleet ihan toivottomia, kun ruokapöydässä arvailin tulevaa kohdetta ja heitin ensimmäisenä arvauksena pakohuoneen. Olivat nieleskelleet pettymystään, että miten se arvasi heti, mutta pitivät kyllä minusta pokkansa loistavasti, sillä en huomannut ollenkaan, että arvaus oli mennyt oikeaan. 

Pakohuone – jes!

Pakohuone oli hauska kokemus. Ratkottiin koodeja ja numerosarjoja, jotta ovet, kaapit ja laukut aukesivat ja saatiin lisää vinkkejä. Mutta mikä tärkeintä, deaktivoitiin pommi, ettei lennetty kaikki ilmaan. Onnistuttiin jopa vähän etuajassa, ettei tarvinnut laskea sekunteja, kuten leffoissa aina. Haastetta oli sopivasti, sillä vaikeustasokin oli ⅘.

En ole välttämättä mikään suuri yllätysten ystävä, mutta asia on toinen, jos sinua yllättävät ihmiset, jotka tuntevat sinut hyvin. He tietävät mieltymyksesi ja haluavat sinulle hyvää. Haluavat, että yllätys ilahduttaa sen sijaan että naama venähtäisi ja suojamuurit nousisivat saman tien pystyyn. Siinä lapset ja heidän kumppaninsa kyllä onnistuivat. He tietävät, että tykkään ratkoa arvoituksia, vaikka sainkin huomata, että he nuorina ovat aika paljon välkympiä. Tosin heillä taisi kaikilla olla jo kokemustakin pakohuoneista. Mutta nyt kun pääsin jyvälle siitä, miten homma toimii, niin odotan, koska päästään ottamaan uusiksi!

—–

Toivotan myös tätäkin kautta omalle rakkaalle äidilleni ihanaa äitienpäivää ja suuri kiitos kaikesta siitä, mitä olet elämässäni ollut ja mitä olet elämääni antanut! 

Äitienpäiväkukat maljakossaÄitienpäivänä aina mietitään omaa äitiä ja kiitetään siitä, miten hyvä äiti hän on. Mutta harvemmin me tullaan miettineeksi, millaisia lapsia – poikia ja tyttäriä – me ollaan oltu omalle äidille. 

Olisi ihanaa ajatella, että olen ollut esimerkillinen tytär ja osannut aina osoittaa äidille sitä rakkautta, minkä arvoinen hän on ja minkä on ansainnut. Mutta valitettavasti on pitänyt nähdä se, miten vajavainen on itse ollut, miten paljon on kiukutellut turhasta, vaatinut sellaista, mitä ei tarvitsisi vaatia ja jättänyt tekemättä monta asiaa, jotka olisi pitänyt tehdä. 

Tahatonta naureskelua

Kun omat lapset naureskelee sille, miten törppö olen joissain heidän sukupolvelleen itsestään selvissä asioissa ja se tuntuu joskus pahalta, tajuan miten itse toimin tietyissä asioissa samoin oman äidin suhteen. 

Saatan tahtomattanikin naurahtaa sille, kun äiti lausuu jonkin englanninkielisen sanan hassusti ja samalla unohdan sen, että se on hänelle vähän sama kuin jos itse joutuisin lausumaan jotain serbiaksi. Tai en malta pitää suutani kiinni, kun äiti parkkeeraa auton parkkiruutuun vähän sinne päin eikä tietenkään niin kuin minä nuorempana ja kaupungin ahtaisiin parkkitiloihin tottuneena tekisin. 

Anna siis äiti anteeksi kaikki ne tyhmät tuhahdukset, joilla en kuitenkaan koskaan ole halunnut loukata sinua!

Myös anteeksipyyntö sopii äitienpäivään.

Sillä arvostan äitiäni suuresti. Hän on aina uhrannut omille lapsilleen enemmän kuin olisi ollut tarpeen. On jättänyt itsensä liian usein viimeiseksi, jotta muut saisivat ensin. Ja auttanut aina kaikessa, mitä en itse osaa, halua tai jaksa tehdä. Vieläkin, vaikka äidilläkin on ikää jo sen verran, että olisi jo minun vuoroni tehdä asioita hänen hyväkseen. 

Tuntuu melkein hyväksikäytöltä, kun ojentaa äidille vieläkin joskus rikkinäiset housut tai paidat, joista napit on irti. Hän hoitaa ne kuntoon eikä koskaan valita vaan tekee hymyillen. Silti en tiedä, vaikka hän inhoaisi nappien ompelua aivan yhtä paljon kuin minäkin. 

Kun menen käymään, hän on aina testannut jotakin ihanaa uuttaa kakkureseptiä, ja ruokakaapit tursuavat herkkuja. Kotiin viemisiksi äiti antaa vielä kassillisen pakastemarjoja, jotka on poimittu omista pensaista. Olen nauttinut niistä suunnattomasti!

lapset eivät ole äitien kopioita

Me ollaan äidin kanssa monessa mielessä erilaisia, mutta niinhän ihmiset on. Äidin tarkoitus ei ole tuottaa kopioita itsestään, vaan antaa lapselleen terveitä eväitä elämään, rohkaista lapsen omanlaisella polulla sekä hoitaa ja tukea niin kauan, että omat jalat kantaa. 

Äidin tarkoitus ei ole tuottaa kopioita itsestään,
vaan antaa lapselleen terveitä eväitä elämään

Olen aina ollut kiiinnostunut kielistä ja sanoista ja olen ihan haltioissani siitä, millaisia hauskoja ja erikoisia vanhoja sananparsia äidiltä löytyy. Hän heittelee niitä aina puolihuolimattomasti, ja rupesinkin jossain vaiheessa laittamaan niitä muistiin. Tähän hetkeen ei nyt löytynyt oikein tosi sopivaa keräämästäni arkistosta, mutta kelvatkoon tämä:

”Hohhoijaa, sano rengit päissään, eikä ne sitten paljon muuta sanonutkaan.”

Päissäni en ole, mutta ajattelin, etten sano itsekään enää muuta kuin onnellista äitienpäivää sulle äti – rakkain ja paras kaikista!

Runo äidille

Äiti, tämä blogipostaus on sulle,

Runo äidille äitienpäivänä brunssipöydässä.

Runo äidille äitienpäiväbrunssilla aurinkoisena keväänä.

kun tiedän että näitä lueskelet.
Se on muuten tärkeä juttu mulle.

Sinä kun et ole koskaan ollut mikään lukija
et kirjojen keräilijä, tiedolla viisastelija.
Vaan enemmän taustalta tukija.

Jos on ollut sellainen hetki elämässä
ettei kukaan auta ja pidä puolia,
oot aina lohduttanut puhelimen päässä.

Usein tosin murehdit liikaa sitä
miten me täällä pärjätään
kun on ollut välillä taakkaa jos mitä.

Mutta ei sitä äiti tarvi miettiä suinkaan;
sähän oot antanut meille kaikille
niin hyvät elämän eväät matkaan mukaan.

Sun ompelutaito ei silti muhun tarttunut
joten valitettavasti sun lapsenlapset
on sitten valmisvaatteissa varttunut.

Joskus sentään innostuksissani leivon
mutta silloinkin enemmän
sun tekemää juustokakkua toivon.

Kerrot, miten jäseniä joskus kolottaa
mutta sulla on parempaakin tekemistä
kuin antaa sen vauhtia hidastaa.

Vaikka olet luonteeltas aika toisenlainen,
enemmän rauhaisa, minä hötky
en ehkä ole sittenkään kovin erilainen.

Samaa ollaan pohjalaista puuta
sorjaa, tietenkin, mutta lujaa.
Sitä sun ansiosta, ilman muuta.

Kiitos äiti, että olet olemassa
mitään enempää en voisi pyytää
ikimaailmassa.

Hyvää äitienpäivää!

Lue myös toinen äitienpäiväkirjoitus Äidille! tai kuuntele podcastin Pari sanaa ja kuppi kahvia jakso Mitä mielessä äitienpäivän alla?.

Kuvat eivät ole kopioitavissa.
©Tuija Niskanen